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香港の国際アートフェア「Art Basel – Hong Kong」(5/23~5/26)で、新作のインタラクティブなデジタルアート作品「世界は、統合されつつ、分割もされ、繰り返しつつ、いつも違う」を発表

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2013年5月23日(木)から27日(日)までの4日間、毎年スイスで開催されている世界最大の現代アートフェア「Art Basel」が、「Art Basel - Hong Kong(アート・バーゼル香港)」として、初めてアジア(香港)で開催されます。

35ヶ国から245のギャラリーが香港コンベンション&エキシビション・センターに集結する会期中、日本から参加する「ミヅマアートギャラリー」のブースで、チームラボが新作のインタラクティブなデジタルアート作品「世界は、統合されつつ、分割もされ、繰り返しつつ、いつも違う/ United, Fragmented, Repeated and Impermanent World」を発表します。

▼出品作品
≪世界は、統合されつつ、分割もされ、繰り返しつつ、いつも違う≫
http://www.team-lab.net/all/artlist/ufri.html



本作品は、鑑賞者自身が作品の一部となる、インタラクティブな作品。

伊藤若冲(1716 –1800)は、近世日本の画家の一人。江戸時代中期の京都にて活躍した絵師。若冲は、升目画などと呼ばれる、画面全体を数万もの升の形に区切って升目ごとに彩色する、特異な表現方法を残している。本作品は、「鳥獣花木図屏風」や「樹花鳥獣図屏風」をモチーフにしている。

升目画は、どこか、コンピュータの機能的制約でできあがったピクセルアートに通ずるところがある。若冲の升目画は、西陣織(京都西陣で織られる伝統的高級絹織物)の制作工程の工業的制約か、もしくは、それに触発されて描かれたのではないかとの説がある。ピクセルアートも、機能的制約で生まれたが、機能的制約がなくなった現在でも、表現の一方法として愛されている。若冲の升目画に、直感的に感じるデジタル感とは、そんなところだと思われる。

インターネットがメディアの中心となった現在は、コンテンツと人々の関係が変化してきている。制作者と鑑賞者の境界は非常に曖昧になってきているのだ。人々は、コンテンツに対する完全な鑑賞者というよりは、コンテンツに直接関わり、情報を追加したり、編集したり、もしくは、変化させたり、2次創作したりしている。人々はコンテンツに対して参加するという形でよりつながり、一体となってきている。

本作品では、鑑賞者の存在によって、升目画で描かれた世界と、ピクセルアートにインスパイアされて升目ごとに抽象化して描かれた世界とが、入り混じる。

升目ごとに彩色した特異な表現は、1つの升目ごとに何種類かの色彩を使って四角の中に四角を描いており、印象主義や点描主義よりも以前から、視覚混合の光学現象を知っていて、表現しているかのように思える。仮想の3次元空間上に各オブジェクトを立体的に配置しており、それを、我々が考える日本の伝統的な空間認識の論理構造で平面化している。そして、視覚混合の光学現象を利用するために、3次元空間上のオブジェクトの色を、平面の升目ごとに、升目の中の何重にも描かれた模様によって、分割して彩色している。例えば、オブジェクト上で紫色のものは、升目上で、赤と青に分割して彩色している。

遠くで全体を見た時の、視覚混合による鮮やかに輝く色彩は、遅い時間軸で動いていく世界。

近くで凝視した時の、画面上の升目が動かない中でオブジェクトが動き、升目ごとに細かく描かれた模様によって分割された色彩は、速い時間軸で変化していく世界。

繊細な線で描かれた世界と、升目ごとに抽象化されて描かれた世界、そして、鑑賞者自身の存在。

そういうものを、FHD(フルハイビジョン)の8倍の解像度による圧倒的情報量のインタラクティブな作品として、表現した。

チームラボ, 2013, インタラクティブデジタルワーク, ∞(9:16 x 8), 音楽: 高橋英明

[概略]
展覧会名:Art Basel - Hong Kong
開催期間:2013年5月23日(木)~ 26日(日)
開館時間:23~25日12:00~19:00、26日12:00~17:00
場所:香港コンベンション&エキシビション・センター(HKCEC)
住所:1 Expo Drive , Wanchai HK (香港湾仔博覧道1号)
http://www.hongkongartfair.com/

●Art Basel - Hong Kong
スイスで開催されている世界最大級の国際アートフェア「アート・バーゼル」の香港版。2013年はアジア、ヨーロッパ、アメリカなど世界各国から250以上のギャラリーが参加予定。
https://www.artbasel.com/

●ミヅマアートギャラリー
1994年の開廊から、その時々のスタイルにとらわれない独自の感性を持った日本及びアジアの作家を中心に国際的なアートシーンに紹介。また、アジアにおけるコンテンポラリーアートマーケットの更なる発展と拡大のため、2008年に北京にMizuma & One Galleryを、2012年にシンガポールのギル マンバラックスにMizuma Galleryを開廊。
会田誠、山口晃、ジュン・グエン=ハツシバなど国際的に活躍する作家を多数輩出している。
http://mizuma-art.co.jp/index.html

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teamLab will present a new interactive digital art work "United, Fragmented, Repeated and Impermanent World" at the international art fair in Hong Kong. "Art Basel - Hong Kong" (5/23 to 5/26).

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Derived from "Art Basel", the world's greatest modern art fair convened every year in Switzerland, "Art Basel - Hong Kong" took place for four days from Thursday, May 23 to Sunday, May 26, 2013 at the Hong Kong Convention & Exhibition Center. Of the 245 galleries from 35 countries that will participate, teamLab will present their new interactive digital art work "United, Fragmented, Repeated and Impermanent World" at the booth of Mizuma Art Gallery from Japan.

▼ART WORK
United, Fragmented, Repeated and Impermanent World



This art work is an interactive work where the viewer becomes a part of the work.

Ito Jakuchu (1716-1800), was an early modern Japanese artist active in Kyoto during the Edo Period. Jakuchu has left us with a unique style of painting where the surface is made up of a grid of tens of thousands of squares or "tiles" that are individually coloured. These screen paintings have the motifs of "Birds, Animals, and Flowering Plants", and "Trees, Flowers, Birds and Animals". The paintings appear like a digitally constructed image that reminds us of the method of expression of pixel art. The squares paintings were possibly inspired by the designs for Nishijin (luxury woven traditional fabrics produced in Kyoto), or perhaps they were created to be made into a fabric. Pixel art was also born from functional reasons, and as a method of expression it is still enjoyed today. Perhaps this is why Jakuchu's grid painting conveys an instinctive digital feeling.
Today the internet has become a central media, contents and the connections between people have begun to change. The relationship between the maker and the viewer or person experiencing the art are becoming ambiguous. People are less viewers of contents, but directly connected to the contents, they can add information, they can edit it, they can change it and recreate it. People are more able to participate and are becoming one with the contents.

The viewer of this art work becomes a part of a world expressed as squares, as well as the abstract squares world that was inspired by pixel art work.

The grid method of painting presents us with a unique form of colour expression. Squares are painted within squares and in one grid there is a range of colours and tones. At a time before the Impressionist and Pointillist movements, it appears that Jakuchu had an awareness of colour mixing and colour theory. This work is an imaginary 3D world in which 3D objects are placed and then 'flattened' in line with our theory of Japanese traditional spacial recognition. Additionally the work uses optical colour mixing phenomenon, whereby the colours of the objects in 3D space, are combined with the colours of the two dimensional squares, colours are created from their light constituents, and so for example a purple square is made of red and blue colours.

Seen from a distance the combinations of colours of the entire art work appear to shine brilliantly. The axis of the world appears to move slowly. If you look closely at the work however, you see that the squares are not moving, the objects are moving and the detailed patterns that are created give the impression of a world that is moving quickly.
The world of the art work is created by a combination of detailed lines, with abstract squares, and the participation of the viewer.
This interactive work uses a pixel resolution that is 8 times that of Full High Definition to expresses an overwhelming amount of visual information.

teamLab, 2013, Interactive Digital Work, ∞ (9:16 x 8), Sound: Hideaki Takahashi

[Summary]
Name of Exhibition: Art Basel - Hong Kong
Date: Thu. May 23 - Sun. May. 26, 2013
Hours: May 23 to 25 / 12:00-19:00, May 26 /12:00~17:00
Venue: Hong Kong Convention and Exhibition Centre (HKCEC)
Address: 1 Expo Drive , Wanchai HK (Hong Kong Wan Chai Exhibition Road No. 1)
http://www.hongkongartfair.com/

●What is Art Basel - Hong Kong
The Hong Kong version of "Art Basel", the world's greatest modern art fair convened in Switzerland. In 2013, over 250 galleries will participate from Asia, Europe, America, and other countries all over the world. https://www.artbasel.com/
https://www.artbasel.com/

●What is Mizuma Art Gallery
Since then we are introducing mainly Japanese and Asian artists whose works aren't caught in the current "style" and who are with unique sensibilities, to the international art scene, and many of them are now internationally recognized. We start organizing exhibitions of Western artists who are new to Japanese audiences in recent years.
Since the year 2000, Mizuma Art Gallery has been constantly participating in the international art fairs such as ARCO (Madrid), Armory Show (New York), Frieze (London), FIAC (Paris), and Basel Miami (Miami).
We hope to contribute to further development of Japanese contemporary art scene.
http://mizuma-art.co.jp/top_e.php

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